Na ovim stranicama često se bavim skrivenom poviješću, razotkrivanjem mitova i laži koje su desetljećima oblikovale naše društvo.
Iako je Vedrana Rudan autorica sasvim drugačijeg žanra, u njezinim tekstovima prepoznajem srodnu metodu: ona razbija iluzije, udara direktno i bez uljepšavanja, tjera čitatelja da se suoči s onim što bi najradije zaobišao.
Upravo zato smatram da njezini zapisi, ma koliko bili provokativni i šokantni, zaslužuju pažnju i analizu.
Uvijek na rubu: ispovijest, provokacija ili književni performans?
Vedrana Rudan već desetljećima izaziva buru u javnosti. Njene rečenice rijetko koga ostavljaju ravnodušnim: jedni je vide kao hrabru ženu koja govori ono što drugi ne smiju, drugi kao osobu koja provocira radi skandala. No iza oštrih riječi krije se mnogo složeniji književno-psihološki portret.
Ironija kao štit od boli
U svojim tekstovima Rudan otvoreno progovara o bolesti, obiteljskim odnosima i usamljenosti. Umjesto patetike, bira ironiju i crni humor. Kada piše da je djeca mjesecima nisu posjetila, dodaje: “A mene to i ne žalosti.” Time bol preobražava u književni oklop. Njezina ranjivost nije slabost, nego gorivo za pisanje.
Majka, kći i neprijatelj
Jedna od čestih tema jest odnos majke i kćeri. Rudan priznaje: “U kćeri vidim neprijateljicu, ratnicu i ženu koja krivo misli, a ona sve to misli o meni.” Ovim iskazom prelazi granicu privatne ispovijesti i ulazi u univerzalni komentar o generacijskim sukobima i položaju žena, koje su, kako tvrdi, stoljećima prisiljene birati između uloge žrtve i pobjednice.
Kritika društva kroz obiteljsku priču
Kada govori o mladima, Rudan zvuči gotovo pesimistično: današnja djeca, kaže, postaju “monstrumi”. No iza oštrih riječi krije se jasna meta – sustav, roditelji i institucije. Njezine kolumne nisu mržnja prema djeci, nego kritika odraslih i svijeta koji ih oblikuje.
„Ceca iz Benkovca“ – kulminacija provokacije
Najnoviji tekst u kojem komentira nastup kćeri branitelja, koja pjeva Cecine pjesme, primjer je njezina provokativnog stila u punom sjaju. Izjava: “Da je to moja kći, polomila bih joj ruke i noge” odjeknula je kao skandal. No riječ je o hiperboli, književnom pretjerivanju koje razotkriva apsurd situacije: djeca onih koji su ratovali protiv Arkanovih vojnika danas pjevaju pjesme Arkanove udovice.
Rudan koristi agresivnu metaforu da pokaže licemjerje društva, kontradikciju identiteta i ratne baštine. To nije poziv na nasilje, nego način da se javnost trgne i suoči s vlastitim proturječjima.
Zašto piše tako?
- Ranjivost – suočena s bolešću i obiteljskim razočaranjima.
- Ironija i crni humor – kao mehanizam preživljavanja.
- Provokacija – sredstvo da privuče pozornost i izazove raspravu.
- Društvena kritika – svaka osobna priča u njezinim tekstovima istovremeno je komentar o društvu.
Dvije publike, dva čitanja
Rudan svjesno piše za dvije publike. Šira masa njezine riječi doživljava doslovno, sablažnjava se ili suosjeća. Manji krug, koji razumije ironiju i hiperbolu, prepoznaje književnu igru i dublju poruku. Upravo na toj podjeli Rudan gradi svoju reputaciju – između skandala i lucidne društvene analize.
Zaključak
Vedrana Rudan piše na rubu između osobne ispovijesti i književnog performansa. Tekst „Ceca iz Benkovca“ pokazuje njezinu metodu u najčišćem obliku: brutalna rečenica koja izaziva šok, a u pozadini skriva ozbiljno pitanje identiteta, rata i kulturnih vrijednosti.
Portret Vedrane Rudan je portret žene koja bol pretvara u oružje, ironiju u štit, a provokaciju u literaturu. Onaj tko je čita površno, naći će skandal. Onaj tko čita dublje, vidjet će društveni komentar – i književni čin preživljavanja.
Copyright © Ivan Vohrić